Antwoorden op veel gestelde vragen

Heeft u een andere vraag?

Heeft u op deze pagina geen antwoord op uw vraag kunnen vinden, laat het ons dan weten.

Stel uw vraag

Financieel planner of private bankier?

Een bank heeft een afdeling private banking om extra aandacht te geven aan klanten met een groot vermogen. Het nadeel is dat die private banker vaak alleen producten van het eigen merk aanbiedt. Als onafhankelijk financieel planner hebben wij keuze uit een ruim assortiment aanbieders, zodat we altijd het best passende product kunnen adviseren. In ons dienstverleningsdocument leest u met welke banken, verzekeraars en vermogensbeheerders wij zaken doen. Verder kunt u ervan uitgaan dat uw financieel planner geen carrière-sprongen maakt waardoor hij, net als u een goede band met hem heeft opgebouwd, ineens op een andere afdeling werkzaam blijkt te zijn.

 

Ik heb weinig vermogen. Is financiële planning dan toch interessant?

Het kopen van het huis is een duidelijke gebeurtenis waarbij u na moet denken over uw financiële toekomst. Juist als u weinig vermogen heeft, zit u niet op een financiële tegenvaller of zelfs gedwongen verkoop te wachten. Als u weinig vermogen heeft, wilt u ook zeker weten dat u goed verzekerd bent (niet te veel en niet weinig). Een financieel plan geeft inzicht in al deze zaken.

Ik ben 26. Wanneer moet ik met financiële planning aan de slag?

Hoe eerder u uw doelen stelt en een planning maakt, hoe groter de kans dat deze doelen behaald worden. Zeker als u bijvoorbeeld voor uw veertigste een wereldreis wilt maken. Vanaf het moment dat u nadenkt over grote uitgaven (een huis kopen) of de financiële lange termijn (uw pensioen of spaargeld), loont het om een financieel plan te maken: hoe eerder, hoe beter!

Ik ben net gestart. Welke kosten kan ik aftrekken?

Veel meer dan u denkt. Werkt u bijvoorbeeld als interim-manager of coach, dan beschouwen we ook de abonnementskosten van Psychologie-magazine of Managementteam als aftrekbare kosten. Het is onze expertise u te wijzen op alle voor u relevante aftrekposten.

Wij gaan scheiden en hebben een aflossingsvrije hypotheek van 4 ton. Kan ik de hypotheek van mijn partner overnemen?

Dat kan, maar voor het deel dat je overneemt gelden nieuwe hypotheekregels. Dit betekent bijvoorbeeld dat het geen aflossingsvrije hypotheek mag zijn maar dat je annuïtair of lineair moet aflossen.

Ik verkoop mijn huis van vier ton en wil weer een aflossingsvrije hypotheek; nu voor 6 ton. Kan dit?

Nee, je mag maximaal 50% van de marktwaarde van de nieuwe hypotheek aflossingsvrij. Dat betekent 3 ton. Als je hypotheekrenteaftrek wilt behouden, moet je voor de overige 3 ton een annuïtaire of lineaire hypotheek nemen.

Ik heb al mijn producten bij verschillende partijen ondergebracht. Moet ik straks alles via jullie laten verlopen?

Als wij een financieel plan opstellen waaruit blijkt dat u een aantal verzekeringen en bankproducten goed kunt behouden, dan is er geen reden om daarin iets te veranderen. De reden dat wij alle informatie nodig hebben, is dat we alleen zo een totaalplan kunnen maken waarin alle aspecten en producten zijn meegenomen. Indien u besluit producten voortaan via ons te laten lopen, ligt de administratieve omzetting grotendeels bij ons.

Hoe weet ik dat mijn adviseur goed is?

Onze adviseurs zijn SEH-erkend hypotheekadviseur of MFP-financieel planner. MFP, Master of Financial Planning, is een post-doctorale opleiding die adviseurs opleidt om complexe financiële vraagstukken aan te pakken met zowel particulieren als zakelijke klanten.  Indien u een klacht heeft over ons optreden, kunt u zich richten tot het financiële klachteninstituut KiFid.

Met welke partijen werken jullie samen?

In ons dienstverleningsdocument staat met welke banken, verzekeraars en  vermogensbeheerders wij zaken doen. Bij de keuze voor een hypotheek vergelijken wij de totale markt. Bij schadeverzekeringen beperken we ons bewust tot een aantal aanbieders met hoge kwaliteit. U kunt ons altijd vragen welke partijen wij wel en niet meenemen in onze productvergelijking.

Waarom is het zo duur om goed geadviseerd te worden?

In het verleden was het gebruikelijk om uw adviseur middels provisie te betalen. Nu dat niet meer zo is, wordt het ineens inzichtelijk wat u aan hem betaalt. Vergist u zich niet. Uw adviseur heeft een universitaire opleiding, heeft veel ervaring, is gecertificeerd en onafhankelijk. Hij zorgt ervoor dat de vergoeding die u aan hem betaalt, zich ruimschoots terugverdient door een slimme financiële strategie neer te zetten en door praktische tips te geven. Goed advies lijkt duur op het moment dat u het geld uitgeeft, maar op termijn levert het juist veel geld op.

Waarom zou ik mijn administratie uitbesteden?

Gemak en besparing zijn de belangrijkste redenen. In dit digitale tijdperk hoeft u nauwelijks naar uw administratie om te kijken. En door ons brede productaanbod leren wij u goed kennen waardoor we alle aftrekposten die voor u van toepassing zijn, zorgvuldig kunnen identificeren. Zo geven we u advies op maat wanneer het moment is aangebroken om bijvoorbeeld een BV op te richten of uw auto zakelijk te gaan rijden.

Welke maatregelen treffen jullie om te zorgen dat mijn gegevens niet op straat komen te liggen?

Wij dienen aangiftes in via een versleuteld bestand zodat deze op een veilige manier bij de Belastingdienst terecht komen. De gecertificeerde software die wij gebruiken is door de Belastingdienst goedgekeurd. De software draait in een beveiligde omgeving en verzorgt gegarandeerde back-ups van uw gegevens.