Je bent hier:

Belastingaangifte & Boekhouding

Als minst favoriete taak staat bij de meeste ondernemers met stip op nummer één: de boekhouding en administratie bijhouden. Vaak wordt deze op voet gevolgd door de belastingaangifte. En dit is ook niet zo vreemd.

Voor veel ondernemers is de administratie en aangifte een verplichting die ze in de weg staat van hun “echte” werk, het werk waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Daarbij komt dat het een zeer nauwkeurig werkje is, waarin fouten soms grote gevolgen kunnen hebben. Ten slotte zijn er een tal van wetten, regels en uitzonderingen die per onderneming, dienst en land (als je in het buitenland werkzaam bent) verschillen. Dit alles maakt dat veel ondernemers hun boekhouding en belastingaangifte uitbesteden aan gecertificeerde adviseurs, die hun hierbij kunnen helpen en ondersteunen.

BTW-Aangifte en Omzetbelasting

De meeste ondernemers zijn verplicht btw-aangifte te doen. Om btw-aangifte te kunnen doen ben je verplicht de btw-administratie nauwkeurig bij te houden en deze maandelijks, per kwartaal of per jaar in te dienen. Hierbij dien je duidelijk aan te geven welke facturen je hebt uitgeschreven en hebt betaald (met de bijbehorende btw bedragen), naast de inkomsten en uitgaven die je hebt gehad en het privégebruik van diensten of goederen.

De btw die je moet afdragen wordt afgetrokken van de btw die je dient te ontvangen. Zo kan het dus zijn dat je meer btw terugkrijgt dan je dient te betalen.

Ben je als eenmanszaak of ZZP’er verplicht een jaarrekening op te maken?

Eenmanszaken (en dus ZZP’ers en freelancers) zijn niet verplicht een jaarrekening op te maken. In de praktijk is het opmaken van een jaarrekening overigens altijd een goed idee. Een jaarrekening is er namelijk niet enkel om de belastingdienst, Kamer van Koophandel en (eventueel) de bank of investeerders tevreden te stellen. Het geeft je als ondernemer ook een mooi financieel overzicht met inzicht in de groeipotentie en gezondheid van je bedrijf.

De volgende onderdelen zijn vaak opgenomen in de jaarrekening:

  • Balans (inclusief specificatie)
  • Winst- en verliesrekening (inclusief specificatie)
  • Materiele activa (inclusief specificatie en afschrijving)
  • Afrekening omzetbelasting

Administratie en BTW tarief bij zaken doen met het buitenland

Onze specialisten bij Keijer en Rademakers ontvangen regelmatig onderstaande vragen:

  • Welk BTW-tarief moet je factureren als je diensten of goederen levert in het buitenland?
  • Is er een verschil tussen BTW tarieven binnen de EU en daarbuiten?
  • Ben ik verplicht een BTW nummer te vermelden op de factuur als deze naar een buitenlandse partner gaat?

Voor goederen en diensten die worden geleverd buiten Nederland (of dit nu binnen of buiten de EU is) gelden andere belastingregels en administratieve voorwaarden. Elk type service of product heeft weer andere regels omtrent export, BTW-tarieven en boekhouden. Bij goederen die geleverd worden buiten de EU dient additionele bewijsdocumentatie aangegeven te worden, om aan te tonen dat jouw product de EU-zone heeft verlaten.

Alvorens je zaken gaat doen in het buitenland adviseren wij daarom eerst een belastingdeskundige of vertrouwde adviseur in te schakelen. Want voor je het weet betaal je teveel belasting, of krijg je er te weinig voor terug.

Voor alle ondernemersvragen, in binnen- of buitenland, ben je bij ons aan het juiste adres! Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij kunnen tijdrovende taken als aangifte, omzetbelasting en boekhouding volledig uit handen nemen!

Boekhouders en Belastingadvies

Naast belastingaangifte en boekhouding kun je bij ons ook terecht voor hypotheek, verzekeringen en financiële planning. Handig en efficiënt om alles op één plek te organiseren.

Bij Keijer & Rademakers werken we met vaste prijzen; je weet dus vooraf precies waar je aan toe bent. In overleg spreken we hierin een jaarbedrag af. Wat betreft de werkwijze is jouw wens leidend: we kunnen eens per drie maanden bij elkaar zitten om de btw-aangifte door te spreken, maar dit kan ook digitaal. Wij zijn altijd bereikbaar om op basis van de laatste stand van zaken vragen en tips door te spreken. Bijvoorbeeld of het verstandig is om kosten op te voeren, of welk btw-tarief van toepassing is op een van de nieuwe diensten die je wil gaan aanbieden. Deze contactmomenten zitten bij de vaste prijs inbegrepen.

6 redenen om met ons samen te werken

  • Deskundig en objectief advies
  • Goed bereikbaar, ook in het weekend en ’s avonds
  • Binnen 24 uur een afspraak
  • Een vast aanspreekpunt
  • Al uw financiële vragen onder één dak
  • Door consumenten goed beoordeeld
Maak een afspraak