Je bent hier:

Een eigen onderneming starten, waar begin ik?

Het starten van je eigen onderneming is voor veel mensen een droom, iets wat ze altijd al hebben willen doen. Zijn een van onderstaande vragen momenteel nog onbeantwoord, of weet je niet waar je moet beginnen, wij helpen je verder.

  • Waar moet ik op letten bij het starten van mijn eigen onderneming?
  • Welke specifieke financiële producten heb ik nodig als ik mijn eigen onderneming start?
  • Welke rechtsvorm kan ik het beste kiezen bij het starten van mijn onderneming?
  • Wat voor hulp en begeleiding is er beschikbaar bij het starten van een eigen onderneming?

Waar moet ik op letten bij het starten van mijn eigen onderneming?

Naast gezonde spanning, enthousiasme en passie komt er administratief, juridisch en belastingtechnisch behoorlijk wat kijken bij het starten van een eigen onderneming. Je denkt hierbij, vanzelfsprekend, aan een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Maar, voordat je de onderneming registreert is het goed om eerst te kijken welke risico’s een eigen onderneming met zich mee kan brengen.

Het is daarom van belang eerst bepaalde zaken op orde te hebben en goed uit te zoeken voordat je de eigen onderneming daadwerkelijk start. Heb je bijvoorbeeld voldoende startkapitaal? Welke invloed heeft de onderneming op je huidige of toekomstige hypotheek? Wat zijn de gevolgen van het starten van een eigen onderneming voor mijn levenspartner? Welke financiële producten heb je nodig en welke zakelijke verzekeringen dien je af te sluiten voor jouw onderneming?

Welke specifieke financiële producten heb ik nodig voor mijn eigen onderneming?

Bij het bepalen van de financiële producten die voor jou van toepassing zijn wordt er vooral naar jouw persoonlijke situatie gekeken. Hoeveel geld er nodig is om de onderneming te starten en hoeveel financiering je mogelijk (buiten eigen vermogen) nodig hebt kan een onmogelijke berekening lijken. Dit is iets waar wij samen met jou naar kunnen kijken. Hetzelfde geldt voor het type zakelijke verzekeringen die je nodig gaat hebben voor jouw onderneming, in jouw sector en type bedrijfsvoering. Dit kunnen basisverzekeringen zijn zoals bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering maar ook meer branche- of niche gerelateerde verzekeringen zoals bijvoorbeeld een inventarisverzekering of een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Los van branche, sector en jouw specifieke situatie verschillen de behoefte aan financiële producten ook per rechtsvorm. Zo kan het type verzekeringen voor ZZP’ers verschillen ten opzichte van de zakelijke verzekeringen voor een besloten vennootschap. Ook verschillen de ambities en groeikansen, per individu en sector. Alvorens je veel tijd en geld gaat steken in de financiering van je toekomstige onderneming is het is daarom van belang het volgende in kaart te brengen: wat voor onderneming wil je starten, wat zijn de risico’s zijn en wat is je uiteindelijk doel?

Welke rechtsvorm past bij mijn onderneming? – Eenmanszaak, vof, BV, of NV?

Eenmanszaak, freelancer of ZZP’er, naamloze venootschap, besloten vennootschap of een vennootschap onder firma. Het zijn allemaal rechtsvormen waaronder je onderneming kan bestaan. De keuze van het type rechtsvorm kan grote gevolgen hebben voor de toekomst van je bedrijf. Hieronder zie je de voor- en nadelen per rechtsvorm.

Wanneer kies je voor een eenmanszaak?

Veel ondernemers kiezen ervoor om eerst te starten als eenmanszaak. De termen “zelfstandige”, “freelancer” en “ZZP’er” worden veel gebruikt in het bedrijfsleven (en in de media). Dit is echter allemaal dezelfde rechtsvorm; genaamd eenmanszaak. Dat wil zeggen dat je ook als ZZP’er personeel in dienst mag hebben. Het is namelijk een eenmanszaak en daarmee heb je geen enkele beperking in de hoeveelheid mensen die je in dienstverband mag hebben.

Als eenmanszaak zijn er belastingvoordelen te behalen ten opzichte van bijvoorbeeld een besloten vennootschap. Grote fiscale voordelen die een eenmanszaak met zich meebrengen zijn de zogenaamde zelfstandigenaftrek, startersaftrek en MKB-winstvrijstelling. Tevens zijn er bepaalde heffingskortingen waar je aansprak op kan maken.

Financieel en fiscaal zijn er wel een aantal zaken waar rekening mee gehouden dient te worden. Zo ben je als eenmanszaak met je privévermogen aansprakelijk voor eventuele schulden van je onderneming. Er is vanaf dat moment dus geen verschil tussen privé en zakelijk vermogen en je bent persoonlijk aansprakelijk voor alle handelingen en financiën van je bedrijf. Eventuele schuldeisers kunnen aanspraak maken op je privébezit. Het is dus van belang van tevoren te kijken hoe risicovol de start van je onderneming is.

Zelfstandigenaftrek voor een eenmanszaak

Aan de zelfstandigenaftrek zitten een aantal voorwaarden, die voor de meeste eenmanszaken geldig zijn. De voornaamste voorwaarde is dat je meer dan 1.225 uur per jaar aantoonbaar aan je eigen bedrijf besteedt. Met minder uren, bijvoorbeeld als parttime zelfstandige, heb je geen recht op de zelfstandige aftrek. Indien je wel in aanmerking komt mag je een vast bedrag van € 7.280 van de winst aftrekken, voordat de inkomstenbelasting wordt berekend. Dit kan dus tot een flinke verlaging van de belastingaanslag zorgen!

Startersaftrek voor een eenmanszaak

Startersaftrek mag je als startende ondernemer drie keer toepassen in de eerste vijf jaar na de start van de eenmanszaak. In het jaar van toepassing kun je de zelfstandigenaftrek dan verhogen met een additioneel budget (€2.123 in 2018).

In veel gevallen adviseren wij dan ook geen gebruik te maken van deze aftrekpost in het jaar waarin je de onderneming start. Dit omdat de winst in je eerste jaar veelal tegenvalt, o.a. door investeringen en het zoeken van nieuwe klanten/cliënten. Het is daarom verstandiger om gebruik te maken van deze regeling in een jaar waarin er meer winst behaald is.

MKB-winstvrijstelling voor een eenmanszaak

Dan is er nog de MKB-winstvrijstelling; een additionele (directe) aftrekpost van de winst. Al enkele jaren is deze MKB-winstvrijstelling vastgesteld op 14%. Dit geeft een verlaging van 14% op de fiscale winst, waardoor je minder belasting verschuldigd bent. Goed om te weten: er zit geen urencriterium aan de MKB-winst vrijstelling!

Heffingskortingen voor een eenmanszaak

Ten slotte zijn er een aantal heffingskortingen waar je als eenmanszaak aansprak op kan maken. De belangrijkste hiervan zijn de algemene heffingskorting en arbeidskorting. Dit zijn vormen van heffingskorting die je als werknemer aanspraak op maakt, maar waar je als ondernemer even goed recht op hebt.

Kostenposten als ondernemer van een eenmanszaak

Als eenmanszaak ben je verplicht mee te betalen aan volksverzekeringen. Dit zijn de Algemene Ouderdomswet (AOW), Algemene nabestaandenwet (Anw) en Wet langdurige zorg (Wlz) maar ook de Algemene Kinderbijslagwet (AKW). Hier komt bij dat je zelf dan ook gewoon recht hebt op AOW na je 67ste. Als eenmanszaak gaat 5,65% van je winst (tot een grens van €54.000 premie) naar de Zorgverzekeringswet.

De fiscale oudedagsreserve (FOR)

Dan is er nog de fiscale oudedagsreserve (de zogenaamde FOR). Dit is een reservering van de jaarlijkse winst ten behoeve van jouw pensioen. Deze reservering zorgt voor een uitstel van de belastingheffing die je over dat deel van de winst dient te betalen. Op de korte termijn levert dit dus een belastingvoordeel op. Het advies is om dit bedrag apart te houden, waarmee het niet vrij besteedbaar is binnen de onderneming. Het belastingvoordeel vervalt wanneer je je bedrijf opheft voordat je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt.

Wanneer kies je voor een besloten vennootschap?

Net als een eenmanszaak, heeft ook een B.V. veel fiscale voordelen. Een groot voordeel is dat een BV een rechtspersoon is (en dus een zelfstandige entiteit). In de praktijk houdt dit in dat niet jij, maar de B.V. aansprakelijk is voor eventuele schulden of aanklachten. Je bent dus niet langer aansprakelijk met je privévermogen.

Verder is het kapitaal van de besloten vennootschap verdeeld in aandelen en ligt de macht van de B.V. dus bij de aandeelhouders. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat de aandeelhouders ook verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse operationele werkzaamheden. Bij kleine(re) B.V. ’s is de bestuurder ook vaak de enige aandeelhouder en tevens de directeur en grootaandeelhouder (DGA).

Naast registratie bij de KvK dient een B.V. ook geregistreerd te worden bij de notaris (die hierbij ook de statuten opstelt). De belastingtarieven bij een B.V. liggen vaak iets lager t.o.v. een eenmanszaak. Daarentegen zijn de kosten vaak wat hoger.

Twijfel je voor jouw nieuwe bedrijf dus nog tussen een B.V. of een eenmanszaak? Wij zijn altijd bereid hierin te helpen en adviseren d.m.v. een vrijblijvend kennismakingsgesprek!

Wanneer kies je voor een Vennootschap onder firma?

Bij een vennootschap onder firma (vof) deel je het bedrijf met een vennoot. Iedere persoon die samen met jou het bedrijf opstart wordt een vennoot binnen de organisatie en brengt hierbij iets in. Dit kan geld zijn (liquide middelen), maar dit kan in de vorm van arbeid of goederen. Eén van de voordelen van een vof is dat de vennoten inkomstenbelasting betalen ná de verdeling van de winst onder de vennoten.

Houdt er bij de oprichting van een vof wel rekening mee dat alle vennoten hoofdelijk aansprakelijk bij eventuele schulden. Het kan dus zijn dat, ondanks dat jij geen schulden hebt gemaakt, je alsnog privé aansprakelijk wordt gesteld voor schulden gemaakt door jouw vennoot.

Bij eventuele schulden wordt er altijd eerst gekeken naar het vermogen van de onderneming. Indien dit niet toereikend is zijn alle vennoten privé aansprakelijk. Wij raden daarom altijd aan duidelijke afspraken te maken met alle vennoten, in een officieel opgesteld vennootschapscontract. Dit kan eventuele problemen en geschillen in de toekomst voorkomen!

Begeleiding en advies voor de juiste rechtsvorm van jouw onderneming

Keijer en Rademakers Advies heeft vele jaren ervaring met de hulp en opzet van nieuwe ondernemingen of de fiscale impact van het wijzigen van een rechtsvorm. Onze gekwalificeerde experts staan klaar om antwoord te geven op al jouw vragen en alle zorgen uit handen te nemen. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!

6 redenen om met ons samen te werken

  • Deskundig en objectief advies
  • Goed bereikbaar, ook in het weekend en ’s avonds
  • Binnen 24 uur een afspraak
  • Een vast aanspreekpunt
  • Al uw financiële vragen onder één dak
  • Door consumenten goed beoordeeld
Maak een afspraak

Ervaringen

Op maat, zorgvuldig, daadkrachtig en sympathiek.
Na rentevaste periode kreeg ik een bijzonder hoge vervolgrente. De optie was oversluiten maar dat was gezien de huidige financiële situatie nog maar zeer de vraag of dat zou lukken. Er is in mijn ogen alles aan gedaan om het voor elkaar te krijgen. Het was een bijzonder aangename samenwerking met een mooi resultaat.

Joost van de B., manager

Toegankelijk, betrokken en servicegericht
Prettig om bij het kopen van mijn eerste huis overzichtelijk advies te krijgen, en het gevoel dat ik er niet alleen voor stond in die hoeveelheid onbekende informatie. Dat neemt een hoop zorg weg.

Marieke J., marketing manager